'SELAMATKAN DIRI' DENGAN AL-KAHFI

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَ
اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَا تُه
28 Zulqaedah 1442H | 09 Julai 2021

Amalkan setiap hari pagi dan petang 10 ayat awal dan 10 ayat akhir Surah Al Kahfi
bagi mengelak & jadikan sebagai perisai dari fitnah Al Masih Al Dajjal yang muncul diakhir zaman ini

KENAPA SURAH AL-KAHFI DIBACA BAGI MENGELAKKAN FITNAH?

Surah Al-Kahfi telah menceritakan 4 cerita :

1. Ashabul Kahfi
2. Dua orang pemilik kebun
3. Nabi Musa dan Khidhr
4. Zulkarnain

Kaitan antara 4 kisah tersebut?

Kisah-kisah tersebut memberikan gambaran mengenai beberapa FITNAH utama yang dihadapi manusia dalam menjalani kehidupan.

::: FITNAH AGAMA :::
Dimana seseorang itu mendapat fitnah baik seksaan atau gangguan kerana berpegang teguh terhadap agama Allah sehingga ia meninggalkannya. Fitnah seperti inilah yang menimpa Ashabul Kahfi. Namun mereka terselamat dari fitnah tersebut.

::: FITNAH KEKAYAAN :::
Fitnah ini menimpa pemilik kebun yang tertipu oleh kekayaannya sehingga membawanya kepada kufur terhadap hari akhirat.

::: FITNAH ILMU :::
Dimana sesorang kagum dengan ilmunya dan menyangka tidak ada seorang pun mengetahui seperti ia ketahui. Akibatnya ia melupakan sifat tawadhu’ atau bersusah mempelajari ilmu atau mempelajari ilmu yang tidak bermanfaat. Fitnah ini jelas didalam kisah Nabi Musa dan Khidhr. Ia lengah dan berasa tidak ada seorang pun yang lebih mengetahui selainnya dan ketika sedar ia rela belajar kepada khidhr dan bersikap tawadhu’ sbg mana murid perlu tawadhu’ terhadap gurunya. Nabi Musa berkata kepadanya : "Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?"

::: FITNAH KEKUASAAN :::
Seseorang yang dikurniai kemampuan hebat, pengaruh yang besar terkadang dapat menjadikan seseorang bangga dengan kekuatan dan kufur kepada Tuhannya. Maka kisah Zulkarnain pula sebaliknya, ia merupakan pemimpin yang adil dan menyandarkan kekuatannya kepada Allah. Ia berkata: “Adapun orang yang melakukan kezaliman (kufur derhaka), maka kami akan menyeksanya; kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya.

Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati".

(Setelah itu) berkatalah Zulkarnain : “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar".
JUSTERU APA KAITAN FITNAH DAJJAL DENGAN 4 FITNAH INI?

Dajjal akan muncul sebelum terjadinya kiamat dengan menebarkan fitnah yang diatas.

Dia akan menfitnah manusia dengan urusan agama mereka, dengan mengajak manusia bertuhankan dia selain Allah. Ia menfitnah seperti kejadian-kejadian yang dikurniakan Allah kepadanya (seperti Abu Rajab dan ibunya agar kufur kepada Allah. 

Semoga Allah melindungi kita daripada fitnahnya) ia juga membawa fitnah kekayaan dimana ia berupaya memerintahkan langit agar menurunkan hujan kepada tanah tertentu agar subur tanaman dan berupaya mengubah padang pasir yang tandus menjadi taman yang hijau.

Ia membawa fitnah ilmu, dimana ia membawa berbagai berita yang membuatkan manusia percaya mengenainya.

Fitnah yang terakhir adalah fitnah kekuasaan yang dimana dengan kekuasaannya ia menindas dan menguasai beberapa bahagian bumi kecuali Mekah dan Madinah.

Inilah fitnah yang terbesar yang harus diwaspadai oleh kita. Untuk menjaga diri dari fitnah ini hendaklah kita membaca surah Al-Kahfi serta mentadabbur maknanya.

Wallahua'lam. Sekian sedikit perkongsian Yaya. Semoga bermanfaat bagi yang membaca. Sama-sama kita muhasabah dan perbaiki diri ye. InsyaAllah =)

 رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا 
Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, 
sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil.
Aamiin

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

Post a Comment

Terbaru Lebih lama

Iklan In-Feed (homepage)

" target="_blank">Responsive Advertisement